Kiedy należny kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe zwrot za sanitariaty podlega ozusowaniu? Czy wliczać sanitariaty do przychodu, który decyduje o możliwości zastosowania zwolnienia z oskładkowania w postaci „wirtualnych diet”?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
(…)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (…) złożonym dnia 4 kwietnia 2024r. w przedmiocie dotyczącym ustalenia podstawy wymiaru składek ma ubezpieczenia społeczne dla kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w transporcie międzynarodowymi.
UZASADNIENIE
W dniu 4 kwietnia 2024r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2013 r. Prawo przedsiębiorców.
Wnioskodawca we wniosku wskazuje, że ustawa z 23 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (Dz.U. poz. 1523) zmieniła zasady obliczania wynagrodzenia w przypadku kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe, czego dotyczy cały nowy rozdział 3b, który został dodany do ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Ujednoliciła ona naliczanie wirtualnych diet, ale pojawiły się w niej nowe rozwiązania prawne, w tym dodatek sanitarny.
Wnioskodawca wskazał, że potrzebuje jednoznacznego stanowiska jak uwzględniać dodatek sanitarny w podstawie ZUS.
W jakich sytuacjach jest on oskładkowany, a w jakich nie oraz czy są dla niego limity w os kład kowani u.
Wnioskodawca wskazał, że ustalenie podstawy składek ZUS dla kierowców w połączeniu z ulgą za „wirtualne diety” oraz z dodatkiem sanitarnym nie jest dla Wnioskodawcy zrozumiale.
Samo rozliczanie „wirtualnych diet” Wnioskodawca ma opanowane jednak brakuje mu interpretacji przepisów dotyczących dodatku sanitarnego jak wpływa on na naliczanie wynagrodzenia, w tym, podstawy ZUS.
Interpretując powyższą ustawę Wnioskodawcy wydaje się, że jest kilka sytuacji, dla których dodatek sanitarny może różnie wpływać m.in. na podstawę składek ZUS w zależności od wysokości wynagrodzenia.
Wnioskodawca ma problem z jednym przypadkiem i prosi aby udzielić jednoznacznej odpowiedzi
Przykład Stan faktyczny.
Pracownik (kierowca) został zatrudniony w grudniu w połowie miesiąca na umowę o pracę (kod ubezpieczenia 01100 w ramach stosunku pracy). Jego wynagrodzenie za część przepracowanego miesiąca wynosiła brutto 6500 czyli poniżej prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto (w roku 2024 – 7824 zł). Wskazany pracownik jest kierowcą i obowiązuje go ustawa z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (DZ.U. poz. 1523).
Pracownik przekazał dokumenty dotyczące jego delegacji i korzystania z sanitariatów na kwotę 2000 zł. Art. 26g ww. ustawy wskazuje:
Art. 26g.” W przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne, o której mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nie wchodzą:
(…)
d) korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
Ustawodawca wskazuje jak zwrot kosztów za sanitariaty wpływa na podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne dla pracowników których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie. I tu ma jednoznaczne stwierdzenie, że kwota sanitariatów nie wpływa na podstawę składek na ubezpieczenia społeczne – nie wchodzi w skład podstawy.
Wnioskodawcy brakuje informacji gdy wynagrodzenie jest mniejsze od przeciętnego wynagrodzenia, a tymi samym wydaje mu się, że taka wyplata jest oskładkowana na zasadach ogólnych, a tym samym koszty sanitariatu zwiększają podstawę składek na ubezpieczenia społeczne. W tym przypadku podstawa składek na ubezpieczenia społeczne wyniesie 6500+2000 czyli 8,5 tys.
Wnioskodawca zaznacza, że wartość dodatku sanitarnego stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.
Wynagrodzenie 6500 zł
Dieta (tzw. wirtualna) 2000 zł
Dodatek sanitarny 2000 zł
Podstawa ZUS =????
W przypadku braku dodatku sanitarnego podstawa składek ZUS wynosiłaby 6500 zł.
W przypadku gdy jest dodatek sanitarny Wnioskodawca potrzebuje wiedzieć, czy jest on w pełni oskładkowany. Czy podstawa składek wyniesie 6500 zł czy może jest limitowany do wysokości prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia brutto roku 2024 – 7824 zł? Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie pracownika nie przekracza 7824 zł w związku z czym powinien zostać rozliczony na zasadach ogólnych a tym samym należy przyjęć do podstawy składek ZUS pełne 2000 zł, a tym samym podstawa wyniesie 8500 zł.
Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek, o wydanie wyjaśnienia co da zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Natomiast w myśl art. S3d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 201Sr. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania .składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Z przepisu tego wynika wymóg kompleksowości opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dokonanego przez wnioskodawcę – Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może bowiem w trybie wydawania interpretacji indywidualnej prowadzić postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców w przedmiocie dotyczącym ustalenia podstawy wymiaru składek dla kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w transporcie międzynarodowymi, uznać należy za nieprawidłowe.
Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 13 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (…).
Z brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów. Stosownie zaś do art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby, które są pracownikami podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w ś 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1S grudnia 1993r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z obowiązującym od 19 sierpnia 2023 r. art. 26f ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2022r.r poz. 1473 ze zm.) kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974r. (Dz. U. z 2023r.; poz. 1465 ze zm.). A zatem nie będą w takim przypadku przysługiwały świadczenia z tytułu podróży służbowych.
Zgodnie z art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców w przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne nie wchodzą.
- kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem, że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia;
- należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów:
-
- noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
- podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
- niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
- korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie (czyli w 2024r. wyższy niż 7.824 zł), w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, nie wchodzą należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów, w tym korzystania z urządzeń sanitarnych (dodatek sanitarny), określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe. Przez przychód kierowcy należy rozumieć przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Wnioskodawca wskazał, że kierowca otrzymał w danym miesiącu wynagrodzenie w kwocie niższej niż kwota przeciętnego wynagrodzenia oraz zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów korzystania z urządzeń sanitarnych, które łącznie stanowią przychód przewyższający kwotę przeciętnego wynagrodzenia.
Należy podkreślić, iż przepis art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców odnosi się do przychodu przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W opisanym przez Wnioskodawcę we wniosku przypadku przychodem będzie nie kwota samego wynagrodzenia kierowcy ale łączna kwota wynagrodzenia za pracę plus dodatek sanitarny, a więc przychód wyższy niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie.
Zatem, w przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, a których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne nie wchodzą należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów, w tym korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług. Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należy odjąć nie tylko składniki wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wykazane w § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, ale również kwoty świadczeń wskazanych w ustawie o czasie pracy kierowców (w tym wskazane koszty korzystania z sanitariatów). Dopiero wynik tego działania porównuje się do kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, rozumianego jako przeciętne wynagrodzenie miesięczne na dany rok kalendarzowy, które w tym roku wynosi 7824 zł. W przypadku, gdy wynagrodzenie kierowcy jest niższe niż prognozowane przeciętne wynagrodzenie, do kierowcy nie ma zastosowania wyłączenie z podstawy wymiaru składek kwoty 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl
Wytłuszczenia dokonane przez redakcję